loading...
برندسازی تجاری
کانون تبلیغات آوا بازدید : 72 دوشنبه 10 تیر 1398 نظرات (0)

براساس اطلاعات تحلیلی منابع مختلف داخلی و خارجی و به گزارش کانون تبلیعات آوا، روند نفوذ اینترنت و ترند دیجیتال مارکتینگ در ایران را با آغاز سال ۱۳۹۷ بررسی می‌کنیم.

 

ایران با جمعیت بیش از ۸۱٫۵۹ میلیون نفر صاحب ۷۵ درصد شهرنشینی است که این آمار با توجه به وسعت کشور و نوع پراکندگی جمعیت از موارد نامتعادل در دنیا محسوب می‌شود. اما همین آمار بالای شهرنشینی برای بسیاری برندها بازار کاملا مناسبی بوده و از طرفی این موضوع باعث می‌شود که تکنولوژی‌های روز در این نوع بازارها رشد صعودی داشته باشند.

 

 

در ایران تعداد اتصالات تلفن همراه  ۱۲۵٫۹ میلیون است که ۱۵۴% نسبت به جمعیت کل است. و همین آمار کافیست تا دلیلی روشنی بر تعداد کاربران اینترنت ۵۶٫۷۰ میلیون با آماری حدود ۶۹% از جمعیت کل کشور باشد.

 

شاخص اقتصادی و جمعیت

 

جمعیت کل ایران ۸۱٫۵۹ میلیون است که زنان%  ۴۹٫۷  و مردان  %۵۰٫۳  ان را تشکیل می دهند. تغییرات سالانه جمعیت +۱ % و میانگین سن در کشور ایران ۳۰ سال است. ۸۷%  از مردم ایران باسواد هستند و این آمار به تفکیک جنسیتی در خانمها  % ۸۳ و % ۹۱ از آقایان را شامل می‌شود.

 

 

آمار دیجیتال مارکتینگ در ایران در سال ۱۳۹۷

کاربران اینترنت تلفن همراه ۵۱٫۷۳ میلیون است که ۶۳% جمعیت کل ایران بوده و در کل کاربران فعال در رسانه اجتماعی چیزی بیش از ۴۰ میلیون نفر است و این افراد ۴۹% از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از نفوذ بالایی در حوزه تبلیغات برخوردار هستند.

 

از طرفی رشد دیجیتال به صورت سالانه با توجه به جدول زیر نمایان‌گر این موضوع است که رشد ۲۳ میلیونی حضور در شبکه‌های اجتماعی نیاز به بسترسازی مناسبی برای ایجاد تبلیغات موثر دارد.

 

بدین صورت که اگر تبلیغات به همین منوال و بدون بررسی‌های کارشناسانه پیش برود می‌توان خطر جبران‌ناپذیری برای حوزه تبلیغات و این صنعت داشته باشد. بطوری که حضور افراد غیرحرفه‌ایی موجب هدررفت بودجه شرکت‌ها و بی‌اعتماد شدن برندها به صنعت تبلیغات دیجیتال خواهد شد.

 

در سال ۱۳۹۷درصد رشدتغییرات (میلیون نفر)
کاربران اینترنت 0 بدون تغییر
کاربران فعال در رسانه های اجتماعی 135 +23 میلیون
اتصالات تلفن همراه 3 +4 میلیون
کاربران فعال تعامل اجتماعی تلفن همراه 135 +23 میلیون

کاربران اینترنت

دسترسی به اینترنت از طریق کامپیوتر همچنان در صدر است و بیش از نیمی از حضور مخاطب ایرانی را به خود اختصاص می‌دهد. بدین ترتیب تبلیغات در این حوزه کماکان به شکل گذشته ادامه خواهد داشت و با توجه به اینکه سهم تلفن همراه در حال افزایش است، تبلیغاتی مناسب با صفحه نمایش موبایل و اثربخش در گوشی‌های هوشمند بسیار مهم جلوه خواهد کرد.

در حوزه تبلیغات اینترنتی باید در سال ۱۳۹۷ به تبلیغات نیتیو یا تبلیغات همسان توجه داشت چرا که ترند موثرتر و جذاب‌تری نسبت به تبلیغات بنری یا تبلیغات ویدئوی خواهد بود.

 

از طرفی با توجه به سهم ۴۲درصدی تلفن همراه در استفاده از ترافیک وب، لزوم بیشتر شرکت‌ها و برندها را به قابلیت ریسپاسیو (نسخه موبایلی) کردن وب‌سایت مسجل می‌کند؛ پس اگر شما وب سایتی دارید حتما اولین کاری که در سال ۱۳۹۷ باید انجام دهید آن است که وب‌سایت خود را از نظر وضعیت ریسپانسیو بودن بررسی کنید.

 

تعداد کاربران ایران در فیسبوک

ماهانه ۵٫۷۰ میلیون نفر از ایرانیان در فیسبوک فعالیت می‌کنند. در این بخش %۹۱ دسترسی از طریق تلفن همراه صورت می‌گیرد و این موضوع بیشتر به دلیل سهولت فیلترشکن‌ها در تلفن همراه است.

جالب است بدانید %۳۵ از کاربران ایرانی فیس‌بوک را خانم ها و %۶۵ را آقایان تشکیل می‌دهند. نکته مهم این است که در ایران، برخلاف ذهنیت پیش‌فرض عمومی، مردان سهم بیشتری از کاربران فعال در شبکه‌های اجتماعی را نسبت به خانم‌ها دارند.

 

تعداد کاربران ایران در اینستاگرام

اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است و حضور در آن یک الزام است.

کاربران فعال اینستاگرام، ماهانه ۲۴ میلیون نفر می باشند که % ۲۹ از جمعیت کل کشور است. در این شمار %۴۵ را خانم ها و % ۵۵ را آقایان تشکیل می دهند.
 

تلگرام و مصائب آن

اما بیشترین آمار حضور ایرانیان در شبکه‌های اجتماعی مربوط به پیام رسان تلگرام است که طبق آمار رسمی حدود ۴۵ میلیون از ایرانیان از تلگرام استفاده می‌کنند و این رسانه با وجود تمام حساسیت‌های سیاسی و دولتی همچنان مورد استفاده کسب و کارهای ایرانی بوده و به گزارش خبرگزاری مهر حدود ۱۸۰ هزار خانواده ایرانی از تلگرام درآمد مستقیم دارند و بیش از چند ده میلیارد تومان گردش مالی این موضوع است.

این در حالی است که احتمال می رود تلگرام از اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ از دسترس خارج و یا دچار کندی شود و پیام‌رسان‌های داخلی جایگزین شوند.

در این میان ۵ پیام رسان آی‌گپ، گپ، بیسفون‌پلاس، سروش و ویسپی توسط وزارت ارتباطات و شواری عالی مجازی انتخاب و به کاربران پیشنهاد شده است. باید دید روند کوچ ۴۵ میلیون کاربر ایرانی از تلگرام به چه صورت خواهد بود. اما این اتفاق هزینه های بسیار زیادی برای شرکت‌ها، برندها و … خواهد بود.

همچنین زمزمه‌هایی مربوط به امکان فعالیت شبکه های اجتماعی در ایران به شرط قبول کردن قوانین داخلی منتشر شده است که این نیز زنگ خطری برای اینستاگرام خواهد بود.

 

در پایان به نکته اشاره می‌کنیم که کاربران اتصالات تلفن همراه % ۷۳ ، از اتصالات به صورت از پیش خریداری شده استفاده می‌کنند و % ۲۷ از آن ها پس از استفاده پرداخت می‌کنند. بدین ترتیب پروموشن‌های شارژ رایگان و مواردی مرتبط با این موضوع بهترین بازخوردها را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کسب وکارهای کوچک خواهد داشت.همچنین تنها % ۵۰ از اتصالات از پهنای باند ۳G یا ۴G استفاده می کنند.

 

ترند دیجیتال مارکتینگ برای شرکت‌ها و برندها

با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، متاسفانه نمی‌شود ترند دیجیتال مارکتینگ دقیقی را برای سال ۱۳۹۷ پیش‌بینی کرد اما با این حال در چند حوزه اصلی می‌توان این نکات را مورد توجه قرار داد:

x تولید محتوای دست اول و فعال بودن در حوزه بهینه سازی موتورهای جستجو همچنان از مهمترین ترندهای دیجیتال مارکتینگ در ایران است.

x استفاده از تبلیغات بنری کلیکی در وب در حال کم شدن و منتقل شدن به انواع دیگر تبلیغات کلیکی همچون تبلیغات همسان یا نیتو ادز است.

x تبلیغات گوگل ادوردز در سال ۱۳۹۷ می بایست بیش از پیش مورد توجه شرکت‌ها و برندهای داخلی قرار بگیرد.

x اینفلوئنسر مارکتینگ همچنان مورد توجه برندها است اما مطمئنا شرکت‌ها باید به سراغ تکنیک‌های جدیدی در این حوزه بروند. همچنین میکرو اینفلونسرها باید بیش از ماکرو اینفلوئنسرها مورد توجه قرار بگیرد.

x پادکست در ایران موفق نبوده است اما تبلیغات ویدئویی همچنان ترند خواهد بود.

x ساختار کمپین‌های آفلاین تغییر خواهد کرد و بیش از قبل به سمت ارتباط با فضای دیجیتال پیش خواهد رفت.

کانون تبلیغات آوا

ارسال نظر برای این مطلب

نظرات برای این پست غیر فعال میباشد .
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 12
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 24
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 33
  • بازدید ماه : 28
  • بازدید سال : 803
  • بازدید کلی : 4,322